Ocena wątku:
  • 11 głosów - średnia: 2.91
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sufizm
Sufizm to medytacyjna i mistyczna strona islamu.

"Słowo sufi nie posiada określonej etymologii, która pozwoliłaby nam zbadać jego pochodzenie. Spekulacje na ten temat nie rzucają światła na to czym sufizm jest ( tasawwuf ). Sami sufi jednak najmniej przywiązują uwagę do takich spekulacji (...).

Rozpatrując początki mistycyzmu muzułmańskiego należałoby się zastanowić dlaczego wogóle taki nurt powstał? Jest rzeczą raczej pewną, iż sufizm wyłonił się nie z powodu niedoskonałości islamu czy objawienia, ale z powodu niedoskonałości człowieka - był odpowiedzią na niedoskonałość kalifatu umajjadzkiego, odpowiedzią na zbytni materializm tam panujący.

Większość badaczy zgadza się z tym, że powstał on jako reakcja własnie na ów nadmierny materializm wczesnego kalifatu umajjadzkiego (661-750). Ibn Chaldun w Muqaddimah pisze: "Całkowite oddanie Bogu, obojętność na ornamenty tego świata, odmawianie sobie przyjemności, bogactwa, prestiżu, oraz oddawanie się modlitwie i kontemplacji było ogólną regułą Towarzyszy Proroka (SAAŁ) i pierwszych muzułmanów (sahaba i salaf). Ale kiedy nadmierne przywiązanie do świata stało się szeroko rozpowszechnione, a ludzie zaczęli być zaabsorbowani światem, ci oddani religii zostali nazwani Sufijja , lub ludźmi Tasawwuf .

Praktyki które wyłoniły się z tego podejścia nazwane zostały tasawwuf, a dziś znane są jako sufizm.

Czym jednak jest sufizm? Definicji jest wiele. Istnieje zgoda pośród sufich, że za pierwszych mistyków uważa się nieznanych z imienia ludzi goszczących u Proroka. Sufi precyzyjnie ustalili linię przekazu baraki .

Baraka nie jest duchowym stanem, ale raczej duchowym darem (łaską?). W sensie sufickim termin ten odnosi się też do boskiej obecności i charyzmy (wysokiego stanu świadomości? - przyp. Grund). Np. Qur'an jako objawienie boskości, zawiera barakę , tzn. w momencie recytacji i przy odpowiedniej intencji może oczyścić serce wiernego (kiedy rozmawiałem z sufim, to zostało mi wytłumaczone, że "ta odpowiednia intencja" to brak ego - czyli recytacja Qur'anu bez ego, albo prowadząca do chwilowego zaniku ego, a przez to ujrzenia rzeczywistości w pełnej swej naturze; tak samo słowo "serce" oznacza zazwyczaj "świadomość"; oczywiście nurtów sufizmu jest wiele, i w innych może to inaczej wyglądać - przyp. Grundman).

Im wyższy poziom zrealizowania danej osoby, tym większa baraka z niej emanuje.

Dla sufich Prorok Muhammad nie jest tylko postacią historyczną, ponieważ czuja z nim stałą duchową więź i obdarzają go wielką miłością.

Droga do doskonałości prowadzi u sufich przez etapy rozwoju siedmiu etapów jaźni ( nafs ), począwszy od jaźni insynuującej do zła, poprzez inne rodzaje jaźni, aż do al-nafs al-kamila, czyli jaźni doskonałej.

Al ***wiri cytujew swoim dziele pisanym w trzecim wieku hidżry: "Sufizm jest nazwą pozbawioną rzeczywistości, ale kiedyś był rzeczywistością pozbawioną nazwy". Za życia Proroka nie było potrzeby na tworzenie jakiejkolwiek nazwy czy rzeczywistości, bo sufizm był wówczas oczywistą rzeczywistością.

Pierwsze zgromadzenie sufich pojawiło się najpierw w Iraku, później Iranie, Azji Centralnej i Południowowschodniej, Azji Mniejszej, Arabii, Maghrebie i Hiszpanii. Generalnie, tam gdzie pojawił się islam, pojawili się sufi. Na przykład Indonezja - najliczniejszy pod względem populacji muzułmańskiej kraj - zawdzięcza pojawienie się islamu dzięki wysiłkom sufich, którzy przybyli tam w XIII wieku.

Pierwszym traktatem sufickim w języku arabskim powstałym w III wieku hidżry było Ar Risala al Qusayriyya, autorstwa Abu-Qasima Abdul'la-Karima al-Qushayriego ucznia sufickiego mistrza al-Daqqaqa.

Niektórzy twierdzą, że sufizm jest marginalnym dodatkiem do islamu, ale mylą się, bo sufizm jest uwieńczeniem islamu, ostatecznym celem. Na religie składają się trzy elementy: islam, iman i ichsan. Czyli: prawo religijne, wiara (iman) i ichsan, który jest najwyższym poziomem religii i owocem islamu i imanu. Jest to stan bycia świadkiem ( muszahada ) Najwyższej Obecności, w słowach Proroka ichsan to "Czcić Allaha jakbyś go widział" (podobne analogie najwyższych stanów możemy odnaleźć w innych religiach: w hinduizmie stan widzenia wszędzie i we wszystkim Brahmana, w buddyzmie stan widzenia/uświadomienia sobie wszędzie i we wszystkim Śiunjata, w chrześcijaństwie - stan widzenia wszędzie Boga, znany mistykom - przyp. Grundman).

Pierwszy aspekt praktyki islamu to wiedza religijnego prawa, drugi to studia jedności istnienia i teologia, trzeci zaś to dążenie by ichsan stał się rzeczywistością. Ten ostatni i najwyższy aspekt wiary jest przedmiotem i celem sufizmu. Kiedy wierny osiąga rzeczywistość stanu al-ichsan nie widzi wówczas nic prócz Boga (to tak samo jak w pozostałych religiach, hinduizmie, buddyzmie i chrześcijaństwie, tylko inaczej nazwane - przyp. Grundman). Dziś niestety ichsan jest prawie zupełnie zaniedbany (to znów dokładnie tak jak we wszystkich innych religiach - przyp. Grundman).

Immam Malik ibn Anas, twórca religijnej szkoły prawnej ostrzegał już dawno temu: "Kto uczy się Świętego Prawa nie praktykując tasawwuf , niszczy siebie". Czyli mówiąc inaczej - nauka pism i nakazów bez doświadczenia jest nic nie warta, a nawet szkodliwa.

Założyciel szkoły bagdadzkiej Imam Ahmad ibn Hanbal powiedział: "Mój synu, powinienneś siedzieć z sufim, ponieważ są oni jak fontanna wiedzy i są stale świadomi obecności Boga w swoich sercach".

Podstawowym źródłem sufizmu są Qur'an i hadisy.

Cel sufiego jest osiągnięty kiedy w sercu człowieka nie ma już niczego, oprócz Allaha (czyli nie ma ego, a jego miejsce zajmują pozytywne aspekty przypisywane Allahowi: miłosierny, pełen miłości, litościwy, sprawiedliwy itd - czyli pozostają cechy doskonałe - przyp. Grundman). Hadis Qudis mówi: "Kiedy kocham mojego sługę, staję się jego czyma, którymi on widzi" (sufi nazywają ten stan "Wiedzą Allaha")."


na podstawie artykułu Andrzeja Saramowicza "Duchowość w Islamie"
o autorze: Andrzej Saramowicz absolwent Queensland Institute w Asutralii, zainteresowania badawcze: sztuka, duchowość i psychologia islamu, autore i tłumacz artykułów na temat psychologii i sufizmu
Odpowiedz

Ten temat zawiera więcej treści.
Aby uzyskać dostęp do reszty treści zaloguj się lub zarejestruj.




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości